CD Reviews - Talkin' About!

"Talkin' About!" album review by rootstime.be

Rootstime.be, November 14th 2012, Mieke "Marcie" Geukens

Van de zes deftige heren in het stijlvol salon - foto op het binnenhoesje - zou je op het eerste gezicht niet kunnen vermoeden dat zij, eens hun instrumenten opgepakt, kunnen swingen als losgeslagen veulens, net ontsnapt uit de corral. Frontman Stephan Hermsen, contrabassist Ronald Roodbol, drummer Peter Stienen en pianist Ivo Sieben maken er een erezaak van om met hun mix van retro/swing en jump de wilde gloriejaren van de fifties te laten herleven. Het blazersduo André De Laat en Evert Hoedt met hun tenor en baritonsax zorgt ervoor dat de op hol geslagen sneltrein nergens ontspoort. Zanger Stephan Hermsen die op het debuutalbum ‘Feels Like A Million’ anno 2006 harmonica speelde grijpt nu naar de gitaar, wat de sound meer in jazzy richting stuwt.

Hierdoor wordt dit derde studioalbum in alle opzichten een feestelijk gebeuren met een koortsachtige zaterdagavondgloed waar alle technofuiven niet tegenop kunnen. Je vermoedt dat de leden ooit snuffelden in bakken met kostbaar vinyl waaruit zij het beste selecteerden om zich de groove eigen te maken. Want dat is wat je terugvindt op dit album: een vintage groove versmolten met de eigen moderne composities. De Phonic hoornblazers vooral maken dit album een lust voor het oor die je bloeddruk constant omhoog jaagt. Maar ook Ivo Sieben drijft met zijn pianospel het tempo op zoals op het swingende ‘Mr. Francesco’, het opzwepende ‘Money Talks’ en het wervelende ‘I’m In The Mood’. Zanger/gitarist Stephan van zijn kant buigt ‘You Make Me Feel’ om tot een origineel swingende hofmakerij. Bij ‘Si! Si! Si!’ hangt er een zekere zwoelte in de lucht met wederom fantastisch drumwerk van Stienen.

De langs alle kanten vrijkomende energie zoekt zich een weg tussen alle jubelende klanken en baslijnen door en zou zelfs bevroren voeten ontdooien. Al tien jaar lang speelt dit Nederlands groepje uit Nederweert met veel overgave hun eigensoortige rhythm & blues dat in alle voorbije jaren niet aan spontaneïteit heeft ingeboet. Zij stonden al op de festivalpodia in Peer, Ospel, Kwadendamme en (Ge)Varenwinkel waar zij met hun retroswing het vuur oppookten. In het spoor van Louis Jordan, Jack McVea, Big Joe Turner en Clarence ‘Gatemouth’ Brown en in de staart van de jaren vijftig swingbands maakt nu ook dit Nederlands sextet zijn eigen springerige afdruk in de jubelende swingroute. They make me really feel the groove!

See here for the original article.