CD Reviews - Catch That Swingtrain Live!

The Bluesman

Weblog The Bluesman, by Bert "The Bluesman" Reinders

The Electrophonics is een band die inmiddels al weer een jaar of zes aan de weg timmert. Toch was mijn eerste kennismaking met de Limburgers pas in april 2007 tijdens het 4e Gooth 'Bluezy' Bluesrockfestival in Ridderkerk. Een kleine maand later kregen de mannen de eer om de tweede dag van het befaamde Moulin Blues festival in Ospel te openen. Beide live-optredens van het zevental staan me nog steeds in het geheugen gegrift.
De eerste keer in Ridderkerk had ik de eer gekregen om ze op het podium te introduceren en de tweede keer in Ospel bleek hun enthousiasme en gedrevenheid voor mij het allerbeste medicijn om de kater en de vermoeidheid van de eerste Moulin-blues dag als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen.

Tijdens het optreden in Ospel heeft men de taperecorder laten meelopen en dat is een hele goede zet geweest. Want wat is er nou mooier dan achteraf nog even lekker na te kunnen genieten van dit optreden. Bovendien waren er in Ospel veel mensen getuige van dat The Electrophonics, ondanks de grote kwaliteiten van de overige bands, een van de hoogtepunten van het festival was. Veertien spetterende Moulin Blues 2007 recordings met een speelduur van ruim drie kwartier. Genieten dus van een flinke portie swing- en jump blues van Nederlandse bodem.

Zodra zanger/harpspeler Stephan Hermsen na de instrumentale opwarmer 'It's Revenge' zijn scheur opentrekt krijg ik het meteen weer warm en wordt het geweldige Ospelse sfeertje van meet af aan voelbaar.
In alle nummers spettert de energie de huiskamer in en tijd om even op adem te komen is er nauwelijks. maar met dergelijke swing- en jumpblues van deze Limburgers wil je dat ook eigenlijk helemaal niet.
Met het geweldige 'Dance' gaat de versnelling nog een flinke tand hoger en meedansen met dit nummer valt niet mee zonder een flinke portie 'zweet veur de kop' te krijgen. 'Dance' is sowieso een nummer dat je na 1 keer horen niet meer zal loslaten. Geweldig, wat een boost en het is bijna niet uit te leggen wat voor een tomeloos stuk energie op je wordt afgevuurd. Heerlijk en dat drie kwartier lang!
Gelukkig wordt in de bonus 'Boogie Party' een en ander visueel ook nog eens verduidelijkt met een 'Phonics Road Movie Clip' met beelden van het Phonics optreden en een kijkje achter de coulissen in Ospel.

Dus, voor degene die op Ospel 2007 zijn geweest: Aanschaffen, want dit is een must-have!!
Voor degene die niet op Ospel 2007 zijn geweest: Ook aanschaffen, want je hebt wat gemist!!