CD Reviews - Little A Lot

Mazz Musikas

Mazz Musikas, #124bis, by Ben Vanhoegaerden

‘Let's live it up baby. My mind says it's party time.’ Vanaf de eerste song Let's Live It Up!, op hun nieuwe cd Little A Lot, weten we waar we met The Electrophonics aan toe zijn. Onze vrienden uit Nederland zijn aan hun derde cd toe en die zit, net zoals hun twee voorgaande, boordevol jump- en swingblues, fifties big band stuff, West Coast blues en r&b. Ze zijn er nog beter op gewor-den en overstijgen wat mij betreft het Europese niveau van diverse bluesbands. Ik stel voor dat het Europese parlement subsidies uitreikt aan deze jongens zodat ze de oversteek kunnen maken naar Amerika om er de boel plat te spelen. Daar acht ik ze moeiteloos toe in staat. Dan zal Europa eindelijk eens op nuttige wijze zijn geld besteden.

De sound van deze zevenkoppige band drijft voornamelijk op het swingende gitaarspel van Huub Goosen en het scheurende harmonicawerk van Stephan Hermsen, waar nodig aangevuld met vette blazers en een pompende piano. Little A Lot duurt ongeveer een uur en bevat 13 songs van eigen makelij. Hun motto is nog steeds ‘Catch that swingtrain’ en dat is exact wat er gebeurt als je deze cd beluistert. Je wordt meegezogen op een rollercoaster van up-tempo jump, jive, swing en retro big band blues. Nergens hapert de machine. Er wordt enkel wat gas teruggenomen in Camel Song. Ondanks de tropische hitte, het is hier nog steeds 27 graden om 7u. 's avonds, was het onmogelijk om stil te blijven zitten op de tonen van deze swingtrain. Het is zweten geblazen op de up-tempo swing van Let's Live It Up!, I Can't Get No Sleep, Hello World en Knock Out Girl, de snelle instrumental Do-rack, de soulbluesy retrosong Right On Time en de 50's bigband swingers Little A Lot, Bumpin' At The Summertime en Catch That Swingtrain. My mind says it's party time. Inderdaad.